Binnen ons vakgebied van marketing zijn we niet vreemd van een lekker buzzword hier en daar. De trendknallers die iedereen maar wat graag in de mond neemt of wat in geen artikel wordt gemeden. AI, Artificial Intelligence is er ook zo een.
Dat wil overigens niet zeggen dat dat zonder reden is. Want AI is real (ha!) and here to stay. Dus wat betekent de komst van AI voor Online Marketing en waar vinden die twee elkaar? Een hoog-over beeld.
AI voor content creatie
De gemiddelde Schrijver krijgt er begrijpelijk enorme jeuk van, maar een van de nu al veel geziene toepassingen van AI is het maken van content. Het inmiddels behoorlijk bekende ChatGPT maakt snel en eenvoudig content creeren veel toegankelijker nu de kwaliteit van de chatbot die teksten genereert in elk geval een serieuze bron van inspiratie biedt. En met een klein beetje menselijk inzicht erbij, wordt het schrijven van teksten eenvoudiger.
Natuurlijk zijn er wat kanttekeningen; de Engelstalige output is vooralsnog vele malen beter dan bijvoorbeeld het Nederlands en is de inhoud simpelweg niet altijd correct. Maar dat daarin een verbeteringsslag komt, lijkt evident. De kern blijft dat menselijke inmenging nodig zal blijven; een chatbot is geen strateeg.
Zoekmachine optimalisatie
Bij zoekmachine optimalisatie (SEO) dacht je aan Google en andersom. Dat is misschien nog steeds wel zo. AI tools kunnen dat werk eenvoudiger maken door met chatbots zoekwoorden te bepalen, maar er zijn ook tools die je helpen de content van een website optimal te communiceren naar zoekmachines (technisch).
Adverteren en personaliseren
Een kernelement binnen online marketing is de kracht van de gepersonaliseerde klantervaring; een hogere relevantie van content en informatie op basis van wat je weet, vergroot de kans op een conversie (success) aanmerkelijk. Dynamisch advertentiemateriaal dat wordt geoptimaliseerd voor de ontvanger kent een groeiende connective met AI.
Binnen adverteren wordt AI al gebruikt. Met gebruik van data (hoe meer, hoe beter) werken algoritmes eraan om het targeten, het plaatsen, maar ook de biedstrategieen te optimaliseren. Meer data, betere optimalisatie van je campagnes. Dat betekent overigens ook hier weer dat niet alles aan machines kan worden overgelaten.
Het gaat nog steeds om mensen
Met de ontwikkelingen van AI die er al zijn en waar we ongetwijfeld nog veel meer mee te maken gaan krijgen, bevinden we ons ineens in toch echt een ander tijdperk. De mogelijkheden lijken eindeloos en machines worden slimmer.