Dat communicatie all-around-us is, dat weten we. Communicatie is er in vele verschijningsvormen, soorten, maten, toepassingen en bedoelingen. Het bestellen van een frietje-met is communicatie. Fronsen als je een gesprek aanhoort is communicatie. Met gekruiste armen een gesprekspartner aanhoren is communicatie. Dit blog is communicatie.
Juist omdat communicatie overal is, gebeurt het in veel gevallen op dagelijkse basis helemaal niet bewust. En dat is niet erg. Tenminste, als het je het over mensen hebt. Als bedrijf, of beter gezegd als MERK, is dat een ander verhaal.
Daarom in het blog van vandaag – de rol van communicatie in het bouwen van je merk.
Welke communicatie past bij mijn merk?
Je voelde misschien al aankomen dat de hamvraag hier in eerste instantie is… wie of wat zijn wij? Wat IS mijn merk eigenlijk? En denk bij het woord ‘merk’ niet alleen in de traditionele zin van de Nescafe’s, Heinekens of Van der Valks.
ELK bedrijf is in zekere zin een merk – je wilt jezelf presenteren op een bepaalde manier, passend bij je doelen, je visie, ambitie en uitgangspunten.
Dat vraagt dus wat besef:
- Het besef dat je daadwerkelijk een merk bent of zou moeten zijn
- Het besef WAT je merk dan is, waar het voor staat en wat je wilt uitdragen
- Het besef dat dat uitdragen bij uitstek… communicatie is.
Wanneer je enigszins beeld hebt bij je merk en waar je voor staat, en je hebt inderdaad het besef dat communicatie nu een belangrijke rol speelt in het bouwen en onderhouden van dat merk, kijken we verder.
Complexiteit van merk communicatie
De complexiteit van communicatie rondom een merk zit in een aantal factoren. Een goed begin is bewustzijn van alle communicatie die plaatsvindt en hoe dat je merk beïnvloedt. En dat is niet zo vanzelfsprekend en eenvoudig. Want een echte merkcommunicatiestrategie gaat diep, van tone of voice en woordkeuze, tot timing, doelgroep en middel.
De directe, geplande communicatie die plaatsvindt is vaak nog redelijk te sturen (al vraagt ook dat wel een goed doordachte aanpak en planning).
Denk aan wat er op je website staat, wat er in blogs wordt gedeeld, in artikelen op offline kanalen, je nieuwsbrief. Planbaar, stuurbaar en controleerbaar.
Social media zendend is ook planbaar en stuurbaar. Interactie daarentegen is alweer uitdagender (en dat maakt het voor veel bedrijven zo spannend).
Maar bedenk je ook dat de manier waarop je telefoniste de telefoon opneemt en gesprekken afhandelt, OOK communicatie is. En dat hoe e-mails worden beantwoord (in stijl, inhoud, tempo) OOK communicatie is. Of dat hoe sollicitatiegesprekken worden gevoerd, escalaties worden afgehandeld of klachten worden behandeld, OOK communicatie is.
Dus… wat betekent dit voor mijn bedrijf/merk?
Dat je door dit blog niet meteen in staat bent een gedetailleerde communicatie en merkstrategie te maken is logisch. En maar goed ook, want er zijn talloze bedrijven die daar hun geld mee verdienen.
Neem gerust eens een kijkje naar de mogelijkheden die we bieden. We communiceren graag met je..