Dat de situatie met corona waarin we zaten en nog steeds zitten een flinke impact heeft gehad op tal van factoren in ons leven, is een understatement. Ook binnen de trends en het gebruik van social media heeft het afgelopen jaar zo zijn impact gehad.
Hoog tijd dus om te kijken welke trends we hebben ontdekt EN wat dit voor zakelijke gebruikers betekent in goede of slechte zin.
Gebruik van sociale media gegroeid tijdens COVID
Niet helemaal een onverwachte conclusie denk ik, maar het gebruik van social media platformen is sterk gestegen tijdens Corona. En dat manifesteert zich op verschillende manieren:
- Mensen gebruiken meerdere social media platformen dan voorheen.
De verwachting is dat door het meer thuis zijn en de plotselinge andere indeling van dagritmes mensen eerder geneigd waren om nieuwe platformen uit te proberen
- Mensen loggen vaker op een dag in en besteden meer effectieve tijd actief op de verschillende media
Dat wil zeggen dat we niet alleen langer met ons mobieltje op een sociaal platform zitten, maar dus ook vaker dan voorheen even inloggen en langs onze tijdslijn of feed scrollen. Vooral de groei in het aantal inlog- en gebruiksmomenten is kenmerkend. Die trend zagen we vorig jaar al en pas sinds de start van dit jaar is ook de gebruiksduur wat toegenomen.
- Het aantal gebruikers is op de meeste platformen gegroeid
Met uitzondering van Facebook dat stabiel bleef op zo’n 10,4 miljoen Nederlandse leden, maakten vrijwel alle platformen een boost door. Twitter groeide met 126.000 leden ten opzichte van vorig jaar en met name TikTok en Pinterest namen een vlucht. Ook deze trend is weer terug te redeneren aan het vaker thuis zijn en veranderde ritme in onze dag. TikTok kende een enorme groei onder jongeren en Pinterest maakte een logische boost door, doordat meer mensen zich richtten op hun woning, inrichting en het opdoen van inspiratie – van knutselwerk voor de kinderen tot slaapkamer ideeën.
Groeiend gebruik niet alleen voorbehouden aan jongeren
Zeker wanneer je ziet dat TikTok de grote corona winnaar is in gebruik(er)sgroei, ligt de conclusie dat het vooral de jongeren zijn die hun tijd online besteden, voor de hand.
Daar zit zeker een kern van waarheid. Niet alleen is in gebruikersstatistieken van de verschillende platformen goed te zien is dat veel jongeren zich melden, maar ook in enquêtes en polls geven jongeren veel aan hun tijd nu meer te besteden aan zaken als Netflix, Social Media en muziek luisteren.
Toch is de groeiende lijn in alle leeftijdscategorieën gemeten!
Zakelijk profiteren van social media
Hoewel gebruikersaantallen niet per definitie de heilige graal zijn voor hoe succesvol en interessant een platform voor je bedrijf kan zijn, is de rekensom wel simpel; meer gebruikers betekent meer kans om mensen te bereiken. Zeker wanneer je goed in kaart hebt hoe het online profiel van jouw potentiële klant eruit ziet en welke platformen daarin een match zijn, is dat goud waard.
Ook niet onbelangrijk, is dat tijdens COVID ook het gebruik van zakelijke platformen als LinkedIN een boost doormaakten. En waar je geneigd bent te denken dat dit alleen samen hangt met ‘zoeken naar ander werk’ of je opties verkennen, is dat niet alleen maar zo.
De intensiteitsgraad van gedeelde en gelezen zakelijke updates, de hoeveelheid interacties – alles groeide. Veel werknemers waren benieuwd hoe hun eigen organisaties, maar vooral ook andere organisaties omgingen met COVID. Die openheid om informatie te lezen van organisaties geeft dus ook weer kansen je bedrijf in de kijker te spelen bij potentiële klanten of potentiële werknemers.
Social Media & Mediapresentaties
Overweeg je social media in te zetten voor je bedrijf, maar weet je niet hoe of waar te beginnen? Of vraag je je af welk medium nou past bij jouw doelgroep?
Ons team helpt je graag en biedt ondersteuning in strategie en uitvoering.