Effectieve communicatie in je bedrijf is essentieel

Maandag 15 augustus 2022

Het is niet de eerste keer dat we in blogs het belang van communicatie aanhalen. Logisch ook als je bedenkt waar we vandaan komen en we NIMA Communicatie opleidingen bieden, maar toch; het zal niet meevallen iemand te vinden die het tegenovergestelde zal claimen. Maar hoe komt dat? WAAROM is communicatie zo’n spil in het bedrijfsleven? En als iedereen het belang erkent, waarom loopt het dan soms toch verre van soepel?

We delen in dit blog vandaag een aantal uitgangspunten en noodzakelijkheden om het inzicht rondom de kern van interne bedrijfscommunicatie te belichten.

Communicatie is overal

Echt. Het is overal. Soms ondoordacht en ongedwongen, soms minutieus uitgedacht, soms zakelijk en soms niet. Laten we ons in dit blog even richten op de zakelijke, bedrijfsmatige communicatie. De soms o-zo-nuttige coffee talk laten we dus even buiten beschouwing. Hoewel… communicatie in al haar verschijningsvormen biedt bij uitstek de kans om de minder uitgesproken zaken aan het licht te brengen. Maar daarover een andere keer (ander blog?) meer.

Juist omdat communicatie zich zo breed toont, is het soms lastig te grijpen. Niet alleen in het bepalen van content, maar juist ook de wijze van delen, (bij)sturen, essentie vangen of juist nuance aanbrengen. En dat komt door een aantal aspecten.

Voorkeuren

Zoveel mensen, zoveel wensen, toch? Nu is het onmogelijk om voor elk type communicator rekening te houden in je informatie en dat hoeft ook niet. Wat je echter NIET over het hoofd moet zien, zijn bredere voorkeursstromen, die vaak bepaald worden door een aantal zaken:

  1. Generatie

De manier waarop we zelf communiceren en hoe we communicatie met anderen prettig vinden, is heel erg generatie gedreven. ZEKER in zakelijke context. Jongere generaties hechten veel waarde aan transparantie (liefst over alles) en willen met regelmaat iets weten of horen. Oudere generaties lijken nog vaker zich comfortabel te voelen bij sturende communicatie van bovenaf.

Die voorkeuren zitten in zaken als frequentie en inhoud, maar ook vorm en kanaal. Niet iedereen voelt zich fijn met pushnotificaties of digitale vormen; anderen kan het niet digitaal genoeg zijn.

  1. Bedrijfscultuur

Eigenlijk zou je bijna zeggen, andersom. De manier van communiceren bepaalt voor een gedeelte de bedrijfscultuur die er heerst. Either way; het is van belang.

In bedrijven waar medewerkers zich niet gehoord voelen, is de tevredenheid, motivatie en productiviteit bijna per definitie lager. Communicatie en cultuur is van groot belang bij tevredenheid van teams; het voorkomt misinterpretaties, foute aannames en frustratie en spanning.

Globaal gesproken zijn bedrijfsculturen waar ruimte is om je mening te delen, informatie eerlijk en treffend is (geen “alles is geweldig”-relaas) en ruimte is voor openheid en daadwerkelijke communicatie in plaats van sturende monologen, de meest gewilde EN meest lastige om te onderhouden.

Missers in communicatie – groot effect

Er zijn op internet tal van missers te vinden over hoe grote bedrijven de plank mis sloegen. Het gaat daarbij vaak om communicatie naar buiten. In dit blog zit het in de interne lijn, maar ook (juist?) daar zijn de effecten van missers enorm. Zeker in een arbeidsmarkt als nu.

Wanneer je organisatie zich verslikt in een aantal van onderstaande punten, zeker wanneer dat chronisch gebeurt, zul je dat zien in allerlei punten. Van medewerker tevredenheid tot creativiteit, van innovatiedrang tot productiviteit, van recruitmentkosten en verloopcijfers tot werksfeer:

  • Eenrichtingsverkeer (zenden, niet luisteren. Monoloog ipv dialoog)
  • Onjuiste (fake) informatie – mooi weer spelen
  • One-size-fits-all approach
  • Mensen uitsluiten
  • Niet begrijpen wat mensen willen weten
  • Geen ruimte bieden voor feedback en/of eigen input en ideeën.

Hoewel dit allemaal logisch lijkt, is het stroomlijnen van interne communicatie, op alle vlakken en alle lagen, lastig en een hele klus. Maar daarom zijn er opleidingen die je helpen die stap succesvol te zetten.

Bekijk de NIMA B Corporate communicatie bijvoorbeeld en zet die stap!