Social media marketing draagt bij aan het succes van je organisatie. Het hoort een belangrijk onderdeel te zijn in de totale marketingmix en is een onderdeel van contentmarketing. Daarnaast kan het een belangrijke rol spelen in de fase van de customer journey. Natuurlijk zijn de social media kanalen erg belangrijk voor zowel B2C- als de B2B-markt voor het vergroten van je naamsbekendheid, merk beleving, lead generatie, lead nuturing en het realiseren van conversies op andere marketingkanalen. Vergeet overigens niet dat social media een middel is en dus niet een doel.
Je start natuurlijk eerst met een social media strategie. Dat is een onderdeel van je marketingstrategie. We schreven daar al eerder een blog over. In de social media strategie leg je vast welke doelen je wilt behalen en op welke manier je dit doet.
Algoritme Instagram
Een hele klus voor iedere marketeer: algoritmes. Algoritmes bepalen voor de gebruiker wat hij te zien krijgt en in welke volgorde. Locatie speelt daarbij overigens een steeds crucialere rol. Instagram maakt gebruik van een algoritme waarbij het rekening houdt met de posts die mensen volgen, en waar het meest reactie op verschijnt. Echt inzicht krijgen van de algoritmes van Instagram is niet eenvoudig. Wat wel duidelijk is, dat een goede fotokwaliteit een belangrijke rol speelt.
Plaats je regelmatig goede content op Instagram dan verhoogt dit niet alleen de betrokkenheid, maar leert het algoritme ook dat jouw account aan een bepaalde kwaliteit voldoet. Daar maken influencers ook handig gebruik van.
Reageer je regelmatig op een foto van dezelfde persoon dan geeft dit aan Instagram aan dat deze persoon waarschijnlijk valt onder de categorie van vrienden en familie. Reageren op berichten van andere profielen en het reageren op reacties van andere op jouw content zijn echt belangrijk als je wilt groeien op Instagram.
YouTube
Video’s zijn nog steeds hot. Sterker nog uit diverse onderzoeken is gebleken dat video’s een super belangrijke rol kunnen spelen in het succes van je onderneming. Momenteel kijken er meer dan 1 miljard mensen, honderd miljoen uur naar video’s op YouTube.
Het verschil tussen YouTube en andere social media kanalen is dat het toepassen van goede SEO op YouTube zorgt voor betere organische zoekresultaten in Google. Vaak laat Google zelfs video suggesties zien in de resultaten. Hoe mooi is dat! Dat komt natuurlijk omdat YouTube een onderdeel is van Google. Dus video’s kunnen een nog voornamere rol spelen in de customer journey.
Het oprukkende TikTok, gaat het niet over jou of wat jij doet, maar juist om het entertainen van je publiek. Creativiteit in maximaal 60 seconden biedt grote kansen voor merken en marketeers.
Op welke kanalen jij actief moet zijn is sterk afhankelijk van waar jouw doelgroep actief is. Facebook, LinkedIn, YouTube, Twitter, Instagram, TikTok of toch Snapchat, online marketing in deze dagen gaat vooral om creatieve, consistente content. En dat blijkt in de praktijk toch voor vele niet zo eenvoudig.
Zoek je hiervoor een sparringpartner kom dan in contact met ons.