Leadgeneratie is het proces van het aantrekken en converteren van suspects en prospects, iemand die interesse heeft getoond in het product of de dienst van je bedrijf. Enkele voorbeelden van leadgenerators zijn sollicitaties, coupons en online content.
Je vraagt je misschien af, wat is een lead? Een lead is een persoon die op de een of andere manier, vorm of formulier aangegeven interesse in het product of de dienst van jouw bedrijf.
Dit betekent dat in plaats van een willekeurig ongevraagd telefoontje te krijgen van iemand die je contactgegevens, jij, de consument, zou horen van een bedrijf of organisatie waarmee je al contact hebt gehad.
Misschien heb je bijvoorbeeld een online-enquête ingevuld om meer te weten te komen over hoe je zorg kunt dragen voor jouw auto. Als je een e-mail hebt ontvangen van het autobedrijf dat de enquête heeft gehost op hun website over hoe ze jou kunnen helpen bij het onderhoud van je auto, zou het veel minder opdringerig zijn en niet relevant dan als ze je zomaar uit het niets hadden gebeld zonder dat ze het wisten of jij ook maar iets om auto-onderhoud geeft.
Vanuit een zakelijk perspectief, de informatie die het autobedrijf over jou heeft verzameld via jouw enquêtereacties zou hen helpen die opvolging te personaliseren om aan de bestaande behoeften van de potentiële klant te voldoen. Dus echt, leadgeneratie is een win-winsituatie. Voor de klant en voor jouw bedrijf.
Wanneer iemand vraagt aan mij wat ik doe voor mijn klanten, kan ik niet simpelweg zeggen: "Ik maak content voor leadgeneratie. Dus in plaats daarvan zeg ik: "Ik werk aan het vinden van unieke manieren om mensen naar het bedrijf te trekken.” Ik wil ze van genoeg waardevolle informatie voorzien om ze geïnteresseerd te krijgen in het bedrijf van onze klant. Dus ze worden uiteindelijk warm voor het merk, genoeg om meer van onze klant te willen horen!” Dat resoneert meestal beter, en dat is precies wat leadgeneratie is. Het is een manier om potentiële klanten op te warmen tot: jouw bedrijf en om uiteindelijk te kopen. Door een organische interesse te tonen in je bedrijf, zeg maar een relatie op te bouwen.
Zoals je nu weet, is een lead een persoon die interesse heeft getoond in een product of dienst.
In wezen wordt een lead gegenereerd door het verzamelen van informatie. Hoogstwaarschijnlijk weet je al wat jij wilt. Maar weet je ook wat jouw doelgroep wilt? Het is belangrijk om hier even bij stil te staan. Weet hoe jouw ideale klant eruit ziet. Bedenk vervolgens hoe jij die ideale klant gaat aantrekken en blij maken met jouw product of dienst. Tot slot hieronder een aantal vragen die je jezelf zou moeten stellen:
Waar en hoe ga jij je doelgroep bereiken?
Hoe ga jij een band opbouwen met je doelgroep?
Welke content vind jij leuk om te maken? (Video, foto’s, blogs, podcasts etc)
Wat voor content ga je maken en delen? En what’s in it for je doelgroep
Bestaat je strategie uit fases? Lange, korte termijn?
Wat zijn je doelen?
Wat heb je nodig om je doelen te behalen?
Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen neem dan contact met ons op